Stand büyüklüğünün yanı sıra, standın tamamının ahenkli olması ve
kurum kimliği ile bütünleşmesi de önemlidir. Bu konuda standın ebatları
ve yapısı da bir etkendir. Stand cinslerini dört başlıkta
toplayabiliriz:
Sıra Stand: İki yanında komşusu olan, sadece ön cephesi açık standlar
Köşe Stand: İki yanında komşusu olan, ancak köşede yer aldığı için iki cephesi açık olan standlardır.
Kafa Stand: Bir blokun uç kısmında yer alıp, üç cephesi de açık olan standlar.
Ada Stand: Tamamen bağımsız bir bloktan oluşan, dört cephesi açık olan standlar.
Stand seçiminde sergilenecek ürünlerin cinsi, fuarın amacı kadar,
standa yapılabilecek harcamada rol oynamaktadır. Açık cephe sayısı
arttıkça, stand için yapılacak masraf da artacaktır.
Fuar standı firmanın kartviziti gibidir. Büyüklüğü ve tasarımı ile ürün
kimliğini ve firmanın önemini yansıtır. Dolayısıyla mümkün olduğu kadar
kusursuz olmalı, ziyaretçinin bütün duyularına hitap etmelidir.
Bir fuar standı:
• Abartılı olmadan etkileyici olabilir.
• Fakir görünmeden mütevazi olabilir.
• Gözalıcı olmadan davetkar olabilir.
• İtici olmadan ürünü ön plana çıkarabilir.
• Panayır görüntüsü vermeden aktivite merkezi olabilir.
Standın verimli kullanımını sağlamak, fuardan azami verimi alabilmek
için fuar esnasındaki stand konseptini çok iyi hazırlamak gerekir. Bu
amaçla stand ile ilgili planlanması ve uygulanması gereken ana
başlıkları şöyle özetleyebiliriz:
• Stand büyüklüğü, cinsi, yeri
• Tasarımı Donanımı
• Ürün Yelpazesi
• Teknik Donanımı
• Standın Hazırlanması ve Toplanması
• Standın İşletilmesi ve Organizasyonu
STAND CİNSİ
Bir stand büyüklüğüne bakılmaksızın üç fonksiyon alanına ayrılır:
1-Sunum Alanı
Fuara katılış amacı ve sergilenecek ürünlerin miktarı ve cinsi bu
konudaki alan ihtiyacını belirler, ancak stand alanı ziyaretçilerin
ürünleri rahatça inceleyebileceği genişlikte olmalıdır. Ürünlerle
ilgili panolar veya yapılacak video sunumları gibi malzeme ve
faaliyetler de bu alanın kapsamı içindedir.
2-Görüşme Alanı
Ürünün ve yapılacak görüşmelerin niteliğine göre açık veya kapalı
mekanlardan oluşabilen bu alan, fuarın akışı içinde rahat bir ortam
sağlamalıdır. Ayrıca ziyaretçilere hızlı bilgi akışını sağlayabilmek
amacıyla oluşturulacak bir enformasyon masası ve ikramlar için bir bar
gibi bölümler de ihtiyaca göre hesaba katılmalıdır.
3-Hizmet Alanları
Kişisel eşyaların konulabileceği bir kapalı bölüm, promosyon
ürünlerinin veya stoklanacak malzemenin saklanacağı bir depo, sakin
ortamda yapılması gereken görüşmeler için bir küçük ofis, içeceklerin
konulacağı bir buzdolabı gibi unsurlar da göz önünde bulundurulmalıdır.
Bu alanların toplamı stand alanını verir. Fuarın amacına ve ürünün
özelliklerine göre bu alanlar hesaplanmalı ve ihtiyaç duyulan stand
alanı tespit edilmelidir.
Stand yerinin seçiminde sektörel bölümlemelere dikkat etmek gerekir.
Ayrıca iyi olarak nitelendirilen yerlerin, fuarın satışa çıkmasıyla
birlikte ilk satılan yerler olduğunu da unutmamak gerekir. Ancak bu
konuda yapılan araştırmalar göstermiştir ki, fuar yerinden çok stand
tasarımı ön plana çıkmaktadır. Çünkü gelen ziyaretçiler bütün fuar
alanını dolaşmakta, ama ilgilerini ve önceliklerini daha prestijli
olduğunu düşündükleri standlara yöneltmektedirler. Bu açıdan bakınca,
fuar alanında aynı veya yakın sektör kuruluşlarıyla aynı bölge içinde
olmak, fuara hedefli gelen ziyaretçiyi çekebilmek için çok önemlidir.
STAND TASARIM
Stand tasarımı konusunda üç değişik konsept vardır:
Açık Stand: Stand tamamıyle ziyaretçinin gözü önündedir, görüşü engelleyen hiçbir unsur standda yer almaz.
Kısmen Açık Stand: Standın cephelerinden bazıları, standın içinin
tamamen gözükmesini engellemek amacıyla kapatılır. Böylece ziyaretçiler
ilgi derecelerine göre tasnif edilmiş olur.
Kapalı Stand: Standın dış cepheleri tamamen panellerle veya vitrinle
kapatılmıştır. Ancak gerçekten ilgili ziyaretçi standa girme cesaretini
gösterir.
Stand tasarımı iki değişik sistemle gerçekleşebilir:
• Standart konstrüksiyon
• Özel yapım
Standart konstrüksiyon pratik ve ucuz şekilde birçok amaca hitap edebilmektedir.
Özel yapımla ise son derece prestijli ve kullanışlı standlar elde
edilebilmekte, ancak bu uygulamalar çok pahalıya çıkmaktadır. Eğer
yaptırılan özel stand birden fazla fuara götürülerek kendini amorti
edebilecekse cazip olabilir. Burada gidiş dönüş sürelerini ve fuarın
gerçekleşeceği ülke şartlarını da göz önünde bulundurmak gerekir.
Yurtdışı fuarlarında genel olarak standart konstrüksiyon tercih
edilmektedir. Standart konstrüksiyonla da prestijli standlar tasarlamak
mümkündür. Türkel Fuarcılık bu konuda eğitimli ve deneyimli
departmanlarıyla hizmet vermektedir.
Türkel Fuarcılık, fuar projelerini en geç fuardan iki ay önce bitirerek
fuar salonu idaresine gönderir. Böylece, firmalar fuar salonuna
geldiklerinde tamamen hazır standlarla karşılaşırlar ve hazırlık
döneminde dekorasyon malzemelerinin ve ürünlerinin yerleştirilmesiyle
uğraşırlar. Bu büyük kolaylık aynı zamanda fiyat avantajları da sağlar,
çünkü birçok salon idaresi fuar sırasında verilen siparişlere fiyat
farkı uygularlar. Bu sebeplerle stand ile ilgili tasarımı mümkün
olduğunca erken sonuçlandırmakta fayda vardır. Aksi durumda, salonda
verilecek siparişlerin karşılanamaması veya normal fiyatından daha
pahalıya mal olması gibi riskleri göze almak gerekir.
STAND TASARIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER:Alınlık Yazısı:
Mümkün olduğunca kısa ve fuarın yapıldığı ülke için nispeten anlamlı
olmalıdır. Burada anlam ifade eden kelimelerin İngilizce olmasına ve
ticari unvan eklerinin kullanılmasına dikkat etmek gerekir. Ayrıca
devlet desteğinde bir problem çıkmaması açısından firma isminin veya
tescilli markanın alınlıkta yer alması gerekmektedir. Bir örnek vermek
gerekirse:
Güneş Makine İmalat, İnşaat, Turizm ve Tekstil San. Tic. Ltd. Şti.
yerine
Güneş Machinery
yazılmalıdır. Çünkü fuarda stand adının ayırt edilebilmesi ve akılda kalabilmesi önemlidir.
Standın Genel Konstrüksiyonu:
Bu konuda standın cinsi önemlidir, açık cephe sayısı fazla olan
standlarda genel konsept iyi düşünülmeli ve standın bazı bölümleri
uygun şekilde kapatılmalıdır. Bu, standın yol olarak kullanılmasını ve
ziyaretçilerin dikkatinin dağılmasını engelleyecektir. Stand
konseptinin seçiminde amaca uygunluk ön planda olmalıdır.
Fonksiyonellik daima göz önünde bulundurulmalı, kapalı kabinlerin
yerleri doğru seçilmeli , ürün sergileme alanları ve görüşme alanları
fazlaca iç içe geçmemeli ve standın genel havasını vurgulamak için cam
panel veya renkli malzemeler kullanılmalıdır.
Genel konsept içinde yer alacak bir enformasyon bankosu ve/veya bir TV/video sunumu standın havasını oldukça değiştirecektir.
Sergileme Üniteleri:
Prestijli bir sergileme için malzeme seçimi ve yerleşimine dikkat etmek
gerekir. Bu amaçla raf, vitrin veya podest gibi malzemeler kullanılır.
Bu malzemelerin yerleşimi yapılırken standın derinliği iyi kullanılmalı
ve hoş bir ahenk sağlanmalıdır. Ucuz olması sebebiyle genel eğilim,
sergileme ihtiyacını raflarla çözemeye yöneliktir. Ancak, çok fazla
rafın kullanıldığı bir stand hırdavatçı dükkanından farklı
görünmeyecektir. Ayrıca rafların yerlerinin ve yüksekliklerinin doğru
tespiti gerekir. Bu konuda insanın göz hizasına gelen görüş alanını da
yönlendirmeler için doğru kullanmak dikkat edilmesi gereken bir konudur.
Aydınlatma:
Spotlar genelde panellerin üst kısmına monte edildikleri için, genel
konstrüksiyonun planlanması aşamasında spot yerlerine de dikkat etmek
gerekir. Ürünlerin aydınlatılma biçimleri ve standın genel aydınlığı,
ziyaretçiyi etkileyebilecek bir unsurdur, bu sebeple spot yerlerinin
bilinçli seçilmesi ve ürünlerle stand arasında kontrast oluşturulması
gerekir.
Dekoras:yon
Standın duvarlarını oluşturan paneller dekorasyon için uygun bir zemin
oluştururlar. Tasarlanan standın genel niteliklerine uygun logolar,
grafik çalışmalar, afişler, bayraklar, panolar v.b. dekorasyon
malzemesini hazırlayıp, standa uygulamak standı canlandıracaktır. Ancak
bu konuda abartıdan kaçınarak, sade fakat ahenkli uygulamalar
hazırlamaya özen gösterilmelidir.
Panellere yapılan uygulamalarda kesici ve delici malzeme kullanmamaya,
tutturma işlemini çift taraflı bantla yapmaya özen göstermelidir. Salon
işletmecileri zarar gören panellerin maliyetini katılımcıdan tahsil
etme yoluna gitmektedirler.
Ahengin sağlanması için şu kriterlere dikkat etmek gerekmektedir :
• Standın bölümlenmesi (alan dağılımı)
Yatay dağılım dışında dikey dağılım da önem taşımaktadır:
* Masa ve podest seviyeleri
* Grafik seviyesi (resimler, afişler, vs.)
* Tanınma seviyesi (firma adı, ana slogan,vs.)
• Panel Yerleşimleri
• Donanım
• Aydınlatma
• Renk uyumu
• Yazı uyumu (tipografi)
Yukarıda saydığımız "Alınlık Yazısından" – "Dekorasyona" kadar olan
maddeler standın kullanışlı olması yanında kurum kimliğinin de ön plana
çıkarılmasına yöneliktir. Fuarların insanın bütün duyularına hitap
etmektedir. Bakmak ile görmek arasındaki farkı, "göstermeyi" başararak
ortadan kaldırabiliriz. Dolayısıyla eğer ön plana çıkmak isteniyorsa,
görünürlük doğru şekilde sağlanmalıdır
ÜRÜN YELPAZESİ
Ürün ne kadar ön plana çıkarsa, ziyaretçinin o kadar dikkatini çeker.
Doğrudan ışık altında duran ürünler, daha çok ön plana çıkarlar. Ürün
gruplarının birbirleriyle alakalarının kurulması ve ona göre
yerleştirilmesi, ziyaretçinin idrak süresini kısaltacaktır. Ancak
sergilemenin temel mantığı çokluk değil kalite olmalıdır, ürün
avantajları net olarak gözler önüne serilmelidir.
Ürünün kendi başına gözalıcılığı sağlanmalı (renk, tasarım, ambalaj
v.s.), gerekiyorsa ışık ve renk oyunlarıyla objenin vurgusu
arttırılmalıdır. Ürünle ilgili açıklamalar dikkat çekici ve vurgulayıcı
olmalı, zor okunan zor anlaşılan uzun ve sıkıcı açıklamalardan
kaçınılmalıdır. Ürünün kullanıcı için oluşturacağı avantajlar iyi
düşünülmeli, doğru işlenmeli ve doğru yerlere yerleştirilmelidir.
Ürünle ilgili broşür ve kataloglar hitap edilen ülke göz önüne alınarak
ve standda sergilenen kurum kimliğine uygun hazırlanmalı ve yeteri
miktarda bulundurulmalıdır.
Tabii bu arada sergilenecek ürünün ziyaretçi açısından
dokunulabilirliği de bir başka konudur. Hırsızlığa karşı tedbir
alınması gerekiyorsa, sergileme tarzı da buna uygun olmalıdır. Ancak
dokunarak incelemenin etkili bir tanıtım olduğu unutulmamalıdır.
Ürün tanıtımı mümkünse aktivitelerle desteklenmelidir. Video sunumları,
promosyon dağıtımı, tanıtılan ürünlerin çalıştırılması gibi aktiviteler
standa yönelenlerin sayısını arttıracaktır.
STAND TEKNİK DONANIM
Çalıştırılacak TV-video seti, buzdolabı, ışıklı panolar gibi malzemeler
için elektrik bağlantısı gerekmektedir. Ayrıca bazı firmaların
makinelerini çalıştırabilmek için trifaze elektriğe ve basınçlı havaya
ihtiyacı vardır. Elektrik bağlantısının hangi güçte gerekeceği ve
cinsini belirlemek, hava basıncı ihtiyacını tespit ederek önceden
sipariş etmek gerekmektedir. Elektrik, hava, su gibi teknik donanım
ancak fuardan önce sipariş edildiğinde karşılanabilmektedir.
Dolayısıyla buradaki terminleme çok önemlidir