|Refleks|-Oyun,Tasarım,Film,Program,Tek link,İndir
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

|Refleks|-Oyun,Tasarım,Film,Program,Tek link,İndir


 
AnasayfaLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap

 

 C / C++ Arasındaki Farklar

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
FaTaL
Yönetici
Yönetici
FaTaL


Ruh Hali : C / C++ Arasındaki Farklar Manyak10
Başak Mesaj Sayısı : 626
Rep Puanı : 12348
Teşekkür Aldı : 18
Kayıt tarihi : 24/10/09
Nerden Nerden : Kocaeli
İş/Hobiler İş/Hobiler : 3D / Maya / After Efect
Lakap Lakap : Fatal

C / C++ Arasındaki Farklar Empty
MesajKonu: C / C++ Arasındaki Farklar   C / C++ Arasındaki Farklar EmptyCuma Ekim 30, 2009 9:31 am

C İLE C++ ARASINDAKİ FARKLAR (Bölüm 1)

C diline (veya) C++ diline yabancı olan fakat merakla izleyen çoğu
kimsede ilgi uyandıran bir konu olacağı düşüncesiyle bu makalenin
faydalı olacağını ümit ediyoruz.

Öncelikle şunu belirtelim; bu makalenin konusu bir takım teknik
konuları veya kod parçalarını incelemekten ziyade bu dillerin temel
farklılıkları üzerinde olacak.

Programlama dillerinde tasarım yönünden eksiklikler olabilmektedir. Şu
ana kadar 1500 civarında programlama dilinin varlığından söz ediliyorsa
bunun en önemli nedeni dillerin daha çok spesifik amaçlar için
tasarlanmasıdır. C++ dilinin ortaya çıkışını bu bağlamda ele
alabiliriz. C++ dili C dilinden türemiştir. Yani C++ dili; C’deki
eksiklikler giderilerek ve C’ de olmayan birçok ek özellik getirilerek
ortaya çıkmıştır diyebiliriz.

C++’ ın en başta gelen farklılığı ise Nesne Yönelimli (Object-Oriented)
olmasıdır. Buna karşın C fonksiyonel bir dildir (procedural). Peki tam
olarak nedir Nesnel Yönelimli Programlama? Kısaca değinecek olursak; C
dilinde (veya fonksiyonel herhangi bir dilde) program yazarken
programımızı fonksiyonlara parçalar ve tasarlardık. Yani programımızın
temel parçası fonskyionlar idi. C++ da ise programlarımızın temel
birimi nesnelerdir. Örneğin bir satranç oyununu simule eden programı
yazdığımızı düşünelim. Programda bazı nesnelerin Satranç tahtası,
Piyon, Vezir, vs olacagini düşünebiliriz. Bu şekilde program yazmak
hepimizin farkedecegi gibi daha kolay ve en önemlisi de gerçeğe daha
uygundur. Zaten nesne yönelimli programlamanın ortaya çıkışında yatan
ilham kaynaği da diyebileceğimiz en önemli unsur gerçek dünyayı
modelleyebilmektir.

Farklı bir örnekle konuyu açıklamaya çalışalım. Mesela programımızda
otomobil diye bir nesnemizin olduğunu düşünelim. Bu nesnenin
direksiyon, fren, kapı gibi elemanları oldugu gibi gitmek, hızlanmak
gibi özellikleri de olmalıdır. Hatta bu alt elemanların da kendilerine
ait elemanlari ve özellikleri olduğunu ve otobomil nesnesinin de üyesi
olduğu daha kompleks bir nesne olduğunu düşünebiliriz. Işte C++ bize
böyle karmaşık yapıyı kolayca tasarlayabileceğimiz bir araç sunuyor. Bu
yapıyı program içinde C de olmayan yeni bir anahtar sözcük (keyword)
olan class (sınıf) ile kuruyoruz. class yapılarının C deki struct veri
yapısına benzediği kısmen doğrudur fakat artık class yapıları içinde
fonksiyon tanımlayabiliyoruz.

Basit bir örnekle açıklayacak olursak; C de oluşturduğumuz iki tane
farklı yapı düşünelim. X ve Y yapilari. X’ i Y’ ye kopyalamak için Y =
X; gibi bir ifade kullanamazdık. C++ ile kopyalamanın ne şekilde
olacağını belirterek bunu doğal olarak yapabiliyoruz.

Bu noktada sorabilecegimiz en önemli soru şudur : Bu işlemi biz C
dilinde de farklı bir yolla yapabilirdik, o halde neden C++? Şunu
belirtelim ki C++ ile yazabildigimiz tüm programları kesinlikle C
diliyle de yazabiliriz. Fakat programımızın boyutu büyüdükçe,
karmaşıklıgı arttıkça ve zamanın bizim için çok önemli oldugunu
düsündüğümüzde artık yazabilmekten ziyade hızli, kolay ve efektif bir
şekilde program yazmanın gerekliliği ortaya çıkıyor ve bu noktada Nesne
Yönelimli Programlamanın ihtiyacını hissediyoruz.

Aslında burada belirtilmesi gereken diger bir husus daha vardır. C ile
de şüphesiz nesnel programlama yapabiliriz. Fakat bunu yapabilmek
oldukça zordur. C++ ise Nesne yönelimli programlamaya imkan vermekten
öte zaten bu paradigmaya göre tasarlanmıştır ve yapısındaki araçlar
sayesinde bunu kolaylaştırmıştır.



C İLE C++ ARASINDAKİ FARKLAR (Bölüm 2)

İlk yazımızda bu diller arasındaki en önemli farkın paradigmaları
olduğunu belirtmiştik. Dolayısıyla bu dilleri karşılaştırırken aslında
yaptığımız işin nesnel yönelimli programlama ve yapısal programlamayı
karşılaştırmak olduğunu izah etmeye çalışmıştık. Aslında bu diller
arasındaki farkı anlamak için biraz da C dilinden C++ dilinin
gelişimine kadar kısa bir zaman dilinde gerçekleşen yazılım
dünyasındaki yenilikleri incelemek gerekir. Fakat bu yazımızda nesne
yönelimli programlamanın olmazsa olmaz en önemli birkaç temasına
değinmeye çalışacağız. Ayrıca C++ dili ile yapabileceğimiz basit ve
kullanışlı örneklerden bahsederek konuyu yeni öğrenen ve C++ dili ile
henüz tanışan birisinin zihninde biraz olsun somutlaştırmak istiyoruz.

C++ konularına genel bir bakış

:: Operator Overloading (Operatörlerin Yüklenmesi) ::

Nesne Yönelimli Programlamada (NYP) her şeyi birer nesne, her
fonksiyonu da bu nesnelere hizmet eden birer metot olarak düşüneceğiz.
Bunun işleri nasıl kolaylaştırdığını bir kaç küçük sınıf yazarak
anlamak çok kolay olacaktır Operator Overloading ve Function
Overloading konuları tam olarak nesne yönelimli programlamaya özgü
sayamayacağımız konulardır. Fakat bu temalarla ilk olarak C++ ve NYP
öğrenirken karşılaşıyor olmamızdan dolayı burada değinme ihtiyacı
hissettik. Konuya en sık kullanılan sınıflardan bir örnek vererek
başlayalım.

Örneğin Tarih adlı bir sınıfımız olsun. Bu sınıf türünden tarih1 adlı bir nesnenin yıl, ay, gün, saat vb.
elemanları olsun. Buraya kadar sınıf diye bahsettiğimiz kavramı C deki
bir struct yapısı gibi düşünelim. Şimdi tarih2 isimli ikinci bir Tarih
türünden nesnemiz olsun. Ben bu iki tarih arasındaki farkı bulmak ve
sonucu da tarih3 isimli bir değişkene atamak istiyorum. Bunu C dilinde
şöyle yapabilirdik. Önce TarihCikar adlı bir global fonksiyon yazar ve
bu nesneleri TarihCikar fonksiyonuna argüman olarak göndeririz.
Fonksiyonun geri dönüş değerini de tarih3 adlı değişkene atarız. Kabaca;

tarih3 = TarihCikar(tarih2, tarih1);

şeklindedir.

Aslında perde arkasında C++ dilinde de yaptığımız şey bundan çok farklı
olmayacak. Fakat en başından beri bahsettiğimiz gibi amacımız daha
doğal ve kolay bir programlama tekniğini öğrenmek. Bunu C++ dilinin
bize sunduğu operator overloading aracından faydalanarak şu şekilde
yapabileceğiz;

tarih3 = tarih2 – tarih1;

Ne kadar hoş bir kullanım, değil mi? Hatta iki tarihi kıyasladığımızı
düşünelim. Burada da tahmin edebileceğiniz gibi tarih2 > tarih1
şeklinde bir ifade kullanabilmeliyiz. Zaten mantıklı ve doğal olan da
bu işlemleri bu şekilde yapmaktır.

Burada belki sizin de fark ettiğiniz bir noktaya değinmek gerektiğini
düşünüyorum. C dilinde de her ne kadar farkında değilsek de operator
overloading aracından faydalanıyoruz. Örneğin; 2 + 3 veya 2.5 + 3.7
gibi. Burada + operatörü birinde int ve diğerinde double türden olmak
üzere farklı türden operandlar alıyor ve operandların türüne göre
farklı bir şekilde işlem yapıyor. Fakat C++ dilinde bu tür ifadeleri
programcılar kendi yazdıkları türler için de oluşturabilecektir.

:: Function Overloading (Fonksiyonların Yüklenmesi) ::

Farklı bir örnekle devam etmek istiyorum. KareAlInteger isimli bir
fonksiyonumuz olsun. Bu fonksiyonun yaptığı iş argüman olarak
gönderdiğimiz int türünden bir değerin karesini almak olsun. Ama şimdi
burada ufak bir sorun oluştu. Fonksiyonumuza double türden bir değer
gönderdiğimizde fonksiyon doğru çalışmayacaktır. Bu sefer double türden
değerler için işlem yapan KareAlDouble isimli yeni bir fonksiyon yazmak
zorunda kalacağız. Function overloading yardımıyla aynı isimli
fonksiyonların farklı şekillerde çalışmasını sağlayabiliriz. Örneğin
KareAl(5), KareAl(5.5) ve hatta KareAl(“CPlusPlus” gibi. Tüm bu
durumlarda fonksiyonun adı değişmeyecek şekilde, aldığı argümanın
türüne göre yaptığı işlemleri değiştirebiliriz. Bu durumda hangi
fonksiyonun çağırıldığı alınan parametrelerin sayısı ve türlerine göre
belirlenecektir.

:: Inheritance (Türetme) ::

Türetme konusu Nesne yönelimli programlamanın en önemli konularından
bir tanesidir. Sınıflar arası ilişkiyi/hiyerarşiyi belirlemek ve bu
hiyerarşiden faydalanmak için türetme yaparız. Örneğin kendisinden
özelleşmiş sınıflar türeteceğimiz ve bu sınıfların en genel/ortak
özelliklerini barındıran Şekil isimli bir taban sınıf ve bundan türeyen
Kare, Dikdörtgen, Daire gibi onlarca sınıf olsun. Şekil sınıfından
türeyen çok sayıda sınıfımız varsa, türetme yardımıyla bu sınıfları
kullanmak kodun revize olması noktasında bize büyük kolaylık
sağlayacaktır. Tahmin edebileceğiniz üzerece bu şekilde bir yöntemin en
başta getireceği kolaylık; adı Şekil olan taban sınıftaki bir
değişikliğin tüm sınıflara yansıması olacaktır.

:: Polymorphism(Çok Biçimlilik) ::

Polymorphism NYP’ de kavranması en güç konular arasında yer almaktadır
ve türetme konusuyla iç içedir. Onun için bu konuya başlamadan önce
türetme konusunun iyi bir şekilde anlaşılmış olması gerekir. Konuya
kısaca değinmek gerekirse; örneğin türetilen sınıflarımıza ilişkin öyle
bir metot olsun ki bu metot kavramsal olarak tüm sınıflarda aynı işi
icra etsin fakat yaptığı işlem her bir türetilen sınıf için farklı
olsun. Daha açık bir örnek vermek gerekirse; bahsettiğimiz Şekil
sınıfının AlanHesapla isimli bir metodu olabilir ve türeyen sınıfların
her birinin bu metodu kendileri için farklı bir şekilde yeniden
tanımlaması kullanışlı olabilirdi. Düşündüğümüzde gerçekten de kapsamlı
projelerde böyle bir sorunla sık sık karşılaşacağızdır. Bu noktada
bahsettiğimiz mekanizmayı gerçekleştirmek için sanal fonksiyon
kavramıyla tanışacaksınız. Sanal fonksiyonlar taban sınıfta önceden
tanımlanır veya bildirimi yapılır ve türetilen sınıflarda yeniden
bildirimi yapılarak istenilen şekilde çalışması sağlanır..

:: Ve Standart Template Library (STL yani Şablon Bazlı Kütüphane) ::

STL, Şablon bazlı sınıfların yer aldığı C++ dilinin standardı ve
vazgeçilmezi haline gelmiş bir kütüphaneden ve türden bağımsız
algoritmalardan oluşmaktadır. Peki şablon bazlı kütüphane derken tam
olarak neyi kastediyoruz? Şablon bazlı ifadesini kütüphanenin türden
bağımsız olduğunu ima etmek için kullanıyoruz. Kullanımı açısından
fonksiyonların yüklenmesi aracını anımsatsa da çalışma mantığı olarak
çok farklıdır. Tam olarak neyden bahsettiğimizi bir örnekle anlatmaya
çalışalım. Bir sınıf yada fonksiyon düşünün; bu sınıfın temelde yaptığı
işlem türden bağımsız olsun. Öyle ki siz sınıfı yazarken tür bilgisine
dair hiçbir bilgi vermeyeceksiniz. Herhangi bir X türü için yazıyormuş
gibi sınıfı yazacaksınız ve sınıfı kullanırken istediğiniz türe göre
tanımlayabileceksiniz. Yani programcı sınıfı oluştururken algoritmayı
yazacak ve tür bilgisiyle ilgilenmeyecek. C++ dilinde bu şekilde
hazırlanmış ve standart haline gelmiş geniş bir sınıf kütüphanesi
mevcut olmakla beraber kendiniz de bu tür sınıflar oluşturabilirsiniz.

C++ dilini detaylarıyla öğrenmek dolayısıyla bu dili güçlü kılan
yönlerini öğrenmek ve konuya hakim olmak uzun bir süreci kapsar ve
kapsamı bu anlatılan konuların çok üzerindedi
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.refleksforum.com
 
C / C++ Arasındaki Farklar
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Acente ve rehber arasındaki yazılı sözleşme örneği

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
|Refleks|-Oyun,Tasarım,Film,Program,Tek link,İndir :: Bilgisayar Dersleri :: C/C++-
Buraya geçin: